Statut
STATUT
Warmińsko-Mazurskiego
CECHU NATUROTERAPEUTÓW
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Cech jako dobrowolny związek pracodawców jest samorządną, społeczno-zawodową i gospodarczą organizacją rzemiosła.
- Cech posiada osobowość prawną.
- Cech działa na podstawie ustawy o rzemiośle z dnia 22.03.1989 r. (Dz.U. Nr 17, poz. 92 z późn. zmianami) oraz niniejszego statutu.
§2
Cech prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami w zakresie rzemiosł: radiestezja, bioenergoterapia i innych zawodów naturoterapeutycznych o statusie uregulowanym prawnie.
§3
- Cech nosi nazwę: Warmińsko-Mazurski Cech Naturoterapeutów lub w skrócie WMCN, albo Cech Naturoterapeutów.
- Siedzibą Cechu jest miasto Olsztyn.
- Cech używa symboli Rzemiosła, a także może używać własnego symbolu „złocistego promiennego serca”.
- Cech może przyjąć patrona/patronów.
§4
Cech jest członkiem Warmińsko – Mazurskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Olsztynie zrzeszonej w Związku Rzemiosła Polskiego w Warszawie.
II. ZADANIA CECHU
§ 5
- Zadaniem Cechu jest utrwalenie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności rzemieślniczego zawodu, podnoszenie kwalifikacji, organizowanie na rzecz członków działalności kulturalno-oświatowej i gospodarczej, a także reprezentowanie interesów członków wobec organów władzy, administracji, rzemiosła i sądów.
- Do zadań Cechu należy w szczególności:
1) utrwalanie więzi środowiskowych i postaw zawodowych zgodnych z obowiązującymi prawnie definicjami zawodów, zasadami etyki i rzemieślniczej solidności,
2) wspieranie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, działalności kulturalno-oświatowej oraz wspieranie zgodnego z prawem rzetelnego wykonywania zawodu,
3) reprezentowanie środowiskowych grupowych interesów,
4) udzielanie członkom pomocy prawnej i mediacyjnej w obszarze zawodowym reprezentowanej branży,
5) udzielanie członkom pomocy eksperckiej w formie porad, informacji, wystąpień i interwencji,
6) promocja cechu poprzez udzielanie mediom informacji o usługach świadczonych przez członków, sponsoring itp.
7) rozpatrywanie skarg na działalność członków.
8) udzielanie pomocy członkom w weryfikacji uzdolnień/predyspozycji kandydatów i w szkoleniu przez nich uczniów,
9) współpraca z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi w zakresie dokształcania uczniów szkolnych przez członków cechu,
10) delegowanie przedstawicieli cechu do organów kolegialnych, w których udział przedstawicieli rzemiosła przewidują przepisy szczególne oraz do organizacji społecznych, w pracy których uczestniczy rzemiosło,
11) dokonywanie na wniosek osób zainteresowanych fachowej oceny pracy wykonanej przez członków cechu i wydawanie w tym przedmiocie opinii/certyfikatów,
12) prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie uchwalonym przez Walne Zgromadzenie Członków/delegatów, - Sekcje cechowe są ogniwami terenowymi lub specjalizacji zawodowej członków Cechu.
III. CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 6.
- Członkami zwyczajnymi (zwani dalej członkami) cechu, na zasadzie dobrowolności, mogą być rzemieślnicy prowadzący działalność w zakresie określonym w § 2 statutu.
- Osoby fizyczne lub prawne zrzeszające osoby fizyczne przygotowujące się do spełnienia kryteriów ustawy o rzemiośle i deklarujące ich spełnienie w okresie do 3 lat od wstąpienia są członkami wspierającymi.
- Zarząd cechu ma prawo, na umotywowany wniosek członka wspierającego, ustalić kolejny termin wypełnienia obowiązku o którym mowa w ust. 2.
§7.
- Warunkiem przyjęcia na członka cechu jest złożenie deklaracji i wpłata wpisowego. Deklaracja powinna być złożona pod rygorem nieważności w formie pisemnej. Deklaracja powinna być podpisana przez zainteresowanego, zawierać jego imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz oświadczenie dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie zdefiniowanym w §2 i §6 oraz gotowość uiszczania składek członkowskich. Organem uprawnionym do przyjmowania członków jest zarząd cechu lub upoważniony zarząd sekcji terenowej. Uchwała zarządu sekcji terenowej wymaga zatwierdzenia przez zarząd cechu.
- Uchwała w sprawie przyjęcia powinna być podjęta najpóźniej w ciągu kwartału od dnia złożenia deklaracji.
§8.
- O decyzji przyjęcia lub odmowy przyjęcia na członka cechu zawiadamia się pisemnie zainteresowanego w terminie 14 dni od dnia jej podjęcia .
- Od odmownej decyzji zarządu zainteresowanemu służy odwołanie do walnego zgromadzenia w terminie 14 dni od daty doręczenia. Odwołanie powinno być rozpatrzone przez walne zgromadzenie na najbliższym posiedzeniu, nie później niż rok od daty jego złożenia.
§9.
- Członkowie cechu mają prawo do:
1) korzystania z pomocy cechu w zakresie określonym w §5 statutu,
2) wybierania i wybieralności do organów cechu – czynne i bierne prawa wyborcze,
3) zgłaszania wniosków zmierzających do usprawnienia cechu ,
4) wnoszenia odwołań od uchwał zarządu cechu – dotyczących praw członka – do walnego zgromadzenia,
5) obecności na obradach organów cechu przy rozpatrywaniu odwołań, stawianych im zarzutów lub skarg oraz do udzielania wyjaśnień,
6) wglądu w protokoły walnych zgromadzeń i roczne sprawozdania zarządu cechu, protokóły i pisma pokontrolne oraz sprawozdania z wykonania zleceń,
7) uzyskiwania od organów cechu – na walnych zgromadzeniach, zebraniach sekcji cechowych lub innych formach informacji o działalności cechu, jego wynikach oraz zamierzeniach, - Nie korzysta z prawa wybieralności członek wspierający i członek zwyczajny cechu, który:
1) został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu,
2) został pozbawiony prawa wybieralności prawomocnym orzeczeniem sądu cechowego,
3) zalega z wpłacaniem składki cechowej powyżej trzech miesięcy, mimo wezwania, o którym mowa w §25 ust.3 statutu.
4) Nie prowadzi udokumentowanej działalności gospodarczej, zgodnie z zakresem PKD/EKD.
§10.
Członkowie cechu obowiązani są :
1) przestrzegać prawa, zasad etyki zawodowej i rzemieślniczej godności zawodowej oraz zasad współżycia społecznego,
2) stosować się do przepisów statutu oraz uchwał organów organizacji rzemieślniczych,
3) regularnie wpłacać składki cechowe w obowiązującej wysokości,
4) poddawać kontroli działalność swego zakładu w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej i rzetelności wykonywania rzemiosła,
5) podnosić jakość usług oraz kulturę obsługi klientów,
6) rzetelnie, sumiennie i terminowo wykonywać zlecone przez klientów prace, a w razie reklamacji w ten sam sposób rozpatrywać je i załatwiać.
§11.
Członek cechu jest obowiązany w terminie 30 dni zawiadomić cech o zaniechaniu wykonywania rzemiosła lub o przeniesieniu siedziby zakładu rzemieślniczego.
§12.
Członkostwo w cechu ustaje na skutek:
1) wystąpienia
2) wykreślenia
3) wykluczenia
4) śmierci członka.
§13.
- Członek może wystąpić z cechu za wypowiedzeniem. Wypowiedzenie powinno być dokonane pod rygorem nieważności w formie pisemnej.
Wystąpienie członka z cechu następuje po upływie 3-miesięcznego okresu od dnia zgłoszenia pisemnego wypowiedzenia do zarządu cechu, licząc od końca m-ca, w którym nastąpiło wypowiedzenie. - Zarząd może dochodzić roszczeń z tytułu zaległych składek.
§14.
Wykreślenie członka z cechu następuje w przypadku utraty przez niego statutowych uprawnień do zrzeszania się w cechu.
§15.
Uchwałę o wykreśleniu członka podejmuje zarząd.
§16.
- O wykreśleniu członka cech obowiązany jest powiadomić zainteresowanego listem poleconym w terminie 14 dni od daty podjęcia decyzji oraz podać uzasadnienie wraz z pouczeniem o możliwości odwołania się.
- Uchwała w sprawach określanych w ust.1 staje się skuteczna po 14 dniach od daty doręczenia zainteresowanemu zawiadomienia o wykreśleniu wraz z uzasadnieniem o ile nie złoży odwołania. Zawiadomienie zwrócone na skutek nie zgłoszenia przez członka zmiany podanego przez niego adresu ma moc prawną doręczenia.
- Członkowi wykreślonemu przysługuje prawo odwołania się w sposób i terminie określonym w § 58 statutu.
- Członek wykreślony ma prawo być obecny na walnym zgromadzeniu w czasie rozpatrywania jego odwołania, popierać je oraz składać wyjaśnienia.
- O terminie walnego zgromadzenia, na którym ma być rozpatrzona sprawa odwołującego się, powinien być on zawiadomiony przez zarząd pod wskazanym przez siebie w odwołaniu adresem w sposób określony w § 25 ust. 1 statutu.
- W przypadku uwzględnienia przez walne zgromadzenie odwołania od uchwały zarządu w sprawie wykreślenia – zainteresowany zachowuje ciągłość członkostwa w cechu.
§ 17.
- Wysokość składki cechowej ustala walne zgromadzenie uwzględniając finansowanie działalności organizacyjno-samorządowej cechu i inne jego wydatki oraz wydatki na działalność statutową właściwej izby rzemieślniczej i Związku Rzemiosła Polskiego.
- Składki członka zwyczajnego i wspierającego są jednakowe. Składka członkowska może być zadeklarowana w wysokości wyższej niż obowiązująca.
- O wysokości składki cechowej, zarząd cechu corocznie zawiadamia członków ze wskazaniem uchwały w sprawie składki (składki zadeklarowanej) oraz terminów jej płatności.
- Wysokość indywidualnie uiszczanej składki, w uzasadnionych przypadkach może być przez Zarząd, na wniosek zainteresowanego, odpowiednio zmniejszona.
§ 18.
- Uchwałą walnego zgromadzenia można nadać godność:
1). „honorowego starszego Cechu” lub „honorowego członka cechu” osobom, które położyły szczególne zasługi dla cechu. Członkowie honorowi są zwolnieni z uiszczania składek członkowskich.
2). „honorowego członka Cechu” osobom, które przez ostatnie lata były członkami cechu i z powodu przejścia na emeryturę lub rentę zaprzestały prowadzenia działalności rzemieślniczej. - Osoby posiadające tytuły honorowe mają prawo brać udział w życiu cechu, walnych zgromadzeniach oraz korzystać ze świadczeń cechu w zakresie przysługującym członkom.
- Członkowie założyciele korzystają z prawa do członkostwa honorowego bez ograniczenia ust. 2. Prezes-założyciel z chwilą zakończenia wykonywania funkcji otrzymuje w/w tytuły i kieruje Radą Programową Cechu będącą ciałem opiniodawczo-doradczym organów Cechu.
IV. ORGANY CECHU
§ 19.
- Organami cechu są:
A. Walne zgromadzenie członków ( zebranie delegatów)
B. Zarząd
C. Komisja rewizyjna
D. Sąd cechowy. - Członek zwyczajny cechu może być wybrany tylko do jednego z organów wymienionych w ust. 1 lit. B, C, D. Osoba pełniąca funkcję w organach statutowych ma obowiązek przestrzegać przepisów prawa i uchwał organów statutowych organizacji rzemieślniczych, postępować sumiennie i uczciwie, zgodnie z zasadami współżycia społecznego i interesem reprezentowanego środowiska.
- Wybory starszego cechu oraz do organów, o których mowa w ust. 1 lit. B, C, D dokonywane są w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Odwołanie członka organu w trakcie kadencji dokonuje się w głosowaniu tajnym większością 2/3 głosów. Przy obliczaniu wymaganej większości głosów dla podjęcia przez organ cechu uchwały uwzględnia się tylko głosy oddane za i przeciw uchwale.
- Za udział w posiedzeniach organów cechu, z wyjątkiem walnego zgromadzenia, członkowie organów wykonawczych mogą otrzymywać diety i zwrot kosztów podróży wg zasad ustalanych przez Zarząd Cechu. O zwrocie innych kosztów związanych z działalnością w organach wykonawczych decyduje Zarząd Cechu.
- Kadencja delegatów i organów cechu trwa 4 lata.
A. Walne zgromadzenie członków
§20.
Walne zgromadzenie członków (WZC) jest najwyższym organem cechu powołanym do podejmowania uchwał w sprawach należących do jego zakresu działania.
§ 21.
- Do zakresu działania walnego zgromadzenia należy:
1) uchwalanie statutu i jego zmian,
2) wybór i odwoływanie starszego cechu, pozostałych członków zarządu, przewodniczących i pozostałych członków komisji rewizyjnej i sądu cechowego oraz zastępców członków tych organów,
3) określanie wysokości składek cechowych, opłat za świadczenia cechu oraz dobrowolnych świadczeń rzemieślników,
4) uchwalanie planów i programów rozwoju, planów finansowych oraz podziału nadwyżki budżetowej cechu,
5) rozpatrywanie sprawozdań zarządu komisji rewizyjnej, zatwierdzanie sprawozdań rocznych i bilansów oraz podejmowanie uchwał co do wniosków członków cechu, zarządu i komisji rewizyjnej w tych sprawach i udzielanie absolutorium członkom zarządu,
6) podejmowanie uchwał w sprawie nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości,
7) podejmowanie uchwał o przystąpieniu do organizacji samorządu lub wystąpienia z nich,
8) upoważnienie zarządu do zaciągania pożyczek oraz zbywania ruchomości cechu mających wartość historyczną, artystyczną i naukową,
9) uchwalanie regulaminu obrad walnego zgromadzenia,
10) nadawanie godności honorowych cechu,
11) rozpatrywanie odwołań członków cechu od uchwał zarządu i komisji rewizyjnej cechu,
12) wybieranie delegatów na zjazdy delegatów samorządu rzemiosła,
13) podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych do rozpatrzenia w trybie przewidzianym w statucie.
§ 22.
Odwoływanie członka zarządu, komisji rewizyjnej lub sądu cechowego – przed upływem kadencji – może nastąpić przez walne zgromadzenie większością 2/3 głosów oddanych w głosowaniu tajnym.
§ 23.
- Jeżeli cech liczy więcej niż 300 członków – walne zgromadzenie może podjąć uchwałę o jego zastąpieniu zebraniem delegatów.
- Delegatów wybierają sekcje terenowe lub zawodowe na okres kadencji zarządu, przy czym, członek cechu głosuje albo w sekcji terenowej albo w sekcji zawodowej. Przy liczbie członków do 1000 wybiera się jednego delegata na 10 członków, ponad 1000 do 1500 – jednego delegata na 15 członków, ponad 1500 – jednego delegata na 20 członków.
- Do zebrania delegatów zastępującego walne zgromadzenie członków stosuje się odpowiednio przepisy o walnych zgromadzeniach.
- Na żądanie 1/3 ogółu delegatów zarząd cechu zwołuje nadzwyczajne walne zgromadzenie (NWZC) w pełnym składzie.
§ 24.
- Walne zgromadzenie sprawozdawcze zwoływane jest przynajmniej jeden raz w roku, najpóźniej w ciągu 6-ciu miesięcy po upływie roku obrachunkowego. Walne zgromadzenie zwołuje, na podstawie uchwały zarządu, starszy (prezes zarządu) cechu lub w jego zastępstwie podstarszy (wiceprezes zarządu) cechu.
- Z upływem kadencji władz zwołuje się analogicznie WZC sprawozdawczo-wyborcze.
- Zarząd powinien podjąć uchwałę o zwołaniu nadzwyczajnego walnego zgromadzenia (NWZC) na pisemnie uzasadnione żądanie:
1) komisji rewizyjnej,
2) izby rzemieślniczej,
3) 1/4 ogólnej liczby członków cechu lub 1/3 delegatów. - Żądanie zwołania walnego zgromadzenia powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania.
- W przypadkach wskazanych w ust. 2 walne zgromadzenie powinno odbyć się w ciągu 8 tygodni od daty złożenia żądania. Jeżeli to nie nastąpi walne zgromadzenie może zwołać Starszy Cechu (prezes zarządu Cechu), komisja rewizyjna lub grupa inicjatywna wybrana przez 1/4 ogólnej liczby członków cechu lub 1/3 delegatów.
§ 25
- O czasie, miejscu i porządku obrad walnego zgromadzenia zawiadamia się wszystkich członków i izbę rzemieślniczą listem poleconym lub innym skutecznym sposobem na 14 dni przed terminem walnego zgromadzenia. W walnym zgromadzeniu mogą brać udział inne zaproszone osoby.
- W zawiadomieniu o walnym zgromadzeniu należy zamieścić również informację o wyłożeniu do wglądu w biurze cechu – odpowiednio do porządku obrad – następujących materiałów:
1) zamknięcia rachunkowego za rok ubiegły,
2) sprawozdania zarządu,
3) projektów uchwał,
4) protokołu poprzedniego walnego zgromadzenia - Członkom, którzy zalegają z uiszczeniem składek cechowych powyżej trzech miesięcy należy w zawiadomieniu przypomnieć, że w przypadku nie przedłożenia dowodu zapłacenia zaległych składek – będą pozbawieni prawa wybieralności do organów cechu.
§ 26
- Walne zgromadzenie otwiera starszy lub podstarszy cechu. Walne zebranie członków wybiera spośród członków cechu prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego i sekretarz/protokolant.
- Przewodniczący zgromadzenia ma prawo, po uprzednim trzykrotnym upomnieniu, wykluczyć ze zgromadzenia osoby, które nie stosują się do zarządzeń porządkowych.
- Szczegółowe zasady i tryb walnego zgromadzenia określa regulamin.
§ 27
- Walne zgromadzenie zwołane zgodnie z postanowieniami § 25 statutu jest zdolne do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad, jeżeli liczba obecnych przekracza połowę.
- W razie nie dojścia do skutku walnego zgromadzenia z powodu braku wymaganej liczby obecnych członków, zarząd obowiązany jest – nie później niż w terminie I4 dni – zwołać ponownie walne zgromadzenie, które jest prawomocne bez względu na liczbę obecnych.
- Jeśli zwołujący w zawiadomieniach uprzedzi, że w wypadku nie wypełnienia wymogu określonego w ust. 1 zwołuje w z góry wyznaczonym, nie późniejszym niż 14 dniowym – II terminie, to będzie ono prawomocne i zdolne do podejmowania uchwał.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, jeśli statut nie stanowi inaczej.
- Uchwały o zmianie porządku obrad oraz w sprawach wprowadzonych dodatkowo do porządku obrad wymagają dla swej ważności, co najmniej 2/3 głosów obecnych.
- Uchwałą o uzupełnieniu porządku obrad nie może być objęta sprawa zmiany statutu, ani likwidacji cechu.
- W głosowaniu na walnym zgromadzeniu biorą udział jedynie członkowie cechu.
§ 28.
- Uchwały na walnym zgromadzeniu zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, jeżeli statut nie stanowi inaczej. Na żądanie większości obecnych członków walne zgromadzenie podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym.
- Protokół walnego zgromadzenia podpisuje przewodniczący i sekretarz.
- Odpis uchwał walnego zgromadzenia zarząd cechu przesyła w ciągu jednego miesiąca izbie rzemieślniczej w której cech jest zrzeszony.
B. Zarząd cechu
§ 29.
Zarząd cechu jest organem wykonawczym cechu i ponosi odpowiedzialność za prawidłową jego działalność.
§ 30.
- Zarząd składa się z 3 – 7 osób, w tym prezesa zarządu – starszego cechu, wiceprezesów zarządu (zastępców prezesa zarządu) – podstarszych, sekretarza, skarbnika oraz pozostałych członków. Walne zgromadzenie wybiera oddzielnie: starszego cechu – prezesa Cechu, a pozostałych członków zarządu razem. Jednocześnie walne zgromadzenie może wybrać do 2 zastępców członków. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50% głosów plus jeden głos.
- Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera podstarszego/ podstarszych, sekretarza i skarbnika.
- Kadencja zarządu trwa 4 lata.
- Do zarządu cechu mogą być wybierani jedynie członkowie cechu. Prawo zgłaszania kandydatów do zarządu przysługuje sekcjom i uczestniczącym w zebraniu członkom.
- Kandydat na członka zarządu powinien posiadać, co najmniej 3 letni okres członkostwa w cechu (nie dotyczy członków założycieli).
- Walne zgromadzenie może odwołać tych, którym nie udzieliło absolutorium. W tym przypadku nie stosuje się przepisu § 22 i 27 ust.4 statutu.
§ 31.
- W razie ustąpienia lub odwołania członka zarządu przed upływem kadencji, do zarządu cechu wchodzi do końca kadencji zastępca członka w kolejności otrzymanej liczby głosów, a w przypadku równości głosów – wg kolejności umieszczenia na liście. W przypadku nie wybrania zastępców członków przeprowadza się wybory uzupełniające lub zmienia się uchwałę o liczebności organu wykonawczego, jednak nie mniej niż do 3 osobowego składu.
- W przypadku ustąpienia lub odwołania starszego cechu, do czasu wyboru przez najbliższe WZC zastępuje go podstarszy.
§ 32.
Zarząd prowadzi wszystkie sprawy cechu, z wyjątkiem zastrzeżonych do kompetencji innych organów cechu.
§ 33.
Do zakresu działania zarządu należy kierowanie całokształtem działalności cechu, a w szczególności:
1) organizowanie działalności cechu, realizacja zadań statutowych i przestrzeganie norm statutowych,
2) gospodarowanie funduszami i majątkiem cechu, z zastrzeżeniem uprawnień walnego zgromadzenia wskazanych w § 21.
3) zwoływanie walnych zgromadzeń i przygotowywanie wniosków na te zgromadzenia,
4) powoływanie sekcji zawodowych i terenowych oraz komisji,
5) realizowanie ustalonych zasad współdziałania ze spółdzielniami rzemieślniczymi,
6) powoływanie i odwoływanie kierownika biura cechu oraz ustalanie jego wynagrodzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami,
7) rozpatrywanie i rozstrzyganie skarg i wniosków, a zwłaszcza skarg klientów na niewłaściwe lub nieterminowe wykonywanie zamówień przez członków cechu,
8) ustalanie systemu certyfikacji i wyróżnień ,
9) przyjmowanie oraz wykreślanie członków cechu.
§ 34.
- Posiedzenia zarządu odbywają się co najmniej raz na kwartał.
- Na wniosek komisji rewizyjnej posiedzenie zarządu powinno odbyć się w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 35.
1. Posiedzenia zarządu cechu zwołuje starszy lub podstarszy cechu.
2. O czasie i miejscu posiedzeń zarządu powiadomieni są na 7 dni przed terminem wszyscy członkowie zarządu. - W posiedzeniach zarządu uczestniczy kierownik biura z głosem doradczym.
§ 36.
- Uchwały zarządu mogą być podejmowane przy obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków, w tym starszego lub podstarszego cechu.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia zarządu.
- Uszczegółowienie zasad i trybu pracy zarządu i jego komisji mogą zawierać regulaminy uchwalone przez zarząd.
C. Komisja rewizyjna
§ 37.
- Komisja rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności cechu, z wyjątkiem walnego zgromadzenia i orzecznictwa sądu cechowego.
- Komisja rewizyjna składa się z 3 członków i do 2 zastępców członków, wybranych przez walne zgromadzenie spośród członków cechu, na okres kadencji.
- Walne zgromadzenie wybiera oddzielnie przewodniczącego komisji, a pozostałych członków razem, warunkiem wyboru jest uzyskanie liczby głosów, lecz nie mniej niż 50% plus jeden głos. Członkowie komisji wybierają spośród siebie zastępcę przewodniczącego i sekretarza. W razie niemożności pełnienia funkcji przez członka komisji – w jego prawa i obowiązki wchodzi zastępca członka.
§ 38
- Do zadań komisji rewizyjnej należy:
1) badanie przynajmniej raz w roku działalności statutowej cechu, z tym że na wniosek 1/4 ogólnej liczby członków cechu lub zarządu cechu – badanie powinno być przeprowadzone w każdym czasie,
2) badanie rocznych sprawozdań finansowych (bilansów) oraz zgłaszanie walnemu zgromadzeniu wniosków w tych sprawach.
3) składanie walnemu zgromadzeniu sprawozdań z dokonanych czynności,
4) przedkładanie walnemu zgromadzeniu wniosków o udzielenie absolutorium zarządowi i jego członkom,
5) wydawanie zaleceń zarządowi w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. - Szczegółowe zasady i tryb pracy komisji rewizyjnej może określić regulamin uchwalony przez komisję.
D. Sąd cechowy
§ 39
Członkowie cechu podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła.
§ 40.
- Sąd cechowy składa się z 3 członków i do 2 zastępców członków, wybranych przez walne zgromadzenie spośród członków cechu na okres kadencji zarządu. Walne zgromadzenie wybiera oddzielnie przewodniczącego sądu, a pozostałych członków razem.
- Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50% plus jeden głos.
- Sąd cechowy wybiera spośród siebie zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§ 41.
- Sąd cechowy rozpatruje sprawy na wniosek zarządu, członka Cechu lub z własnej inicjatywy.
- Sąd cechowy orzeka w pełnym składzie.
§ 42.
- Sąd cechowy może orzekać następujące kary:
1) upomnienie,
2) naganę,
3) pozbawienie prawa do korzystania z określonych świadczeń cechu na okres do 1 roku,
4) pozbawienie prawa wybieralności do organów cechowych na okres do 3 lat ,
5) wykluczenie. - W przypadku rozpatrywania sprawy członka sąd cechowy może – niezależnie od orzeczenia kary – zgłaszać wnioski o odwołanie z pełnionej funkcji w organach statutowych organizacji rzemieślniczych.
- W przypadku rozpatrywania sprawy powstałej wskutek skarg osób korzystających ze świadczeń członka i uznania skargi za zasadną, sąd niezależnie od orzeczenia kary może zalecić naprawienie wyrządzonej szkody materialnej pod rygorem wykluczenia z Cechu.
§ 43.
- Wykluczenie członka z cechu może nastąpić jedynie z ważnej przyczyny, gdy z jego winy dalsze członkostwo sprzeczne jest z postanowieniami statutu cechu lub zasadami współżycia społecznego. Przed podjęciem decyzji o wykluczeniu członka z cechu Sąd zasięga obligatoryjnie opinii radcy prawnego.
- Za ważną przyczynę wykluczenia należy uznać w szczególności:
1) popełnienie przestępstwa w celu uzyskania korzyści materialnych lub z innych niskich pobudek, jeżeli przestępstwo zostało stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu,
2) umyślne działanie na szkodę cechu,
3) uporczywe niewykonywanie podstawowych obowiązków członkowskich,
4) naruszanie zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła.
§ 44.
- Od orzeczenia sądu cechowego służy odwołanie do rzemieślniczego sądu odwoławczego, działającego w izbie rzemieślniczej, której cech jest członkiem, w ciągu 1 miesiąca od doręczenia orzeczenia.
- Orzeczenia rzemieślniczego sądu odwoławczego są ostateczne.
§ 45.
Wykonywanie prawomocnych orzeczeń sądu należy do zarządu cechu.
§ 46.
Szczegółowe postępowanie dyscyplinarne określi regulamin uchwalony przez walne zgromadzenie.
V. SEKCJE TERENOWE I ZAWODOWE
§ 47.
- Członkowie cechu z jednego terenu mogą za zgodą zarządu cechu utworzyć sekcję terenową stanowiącą terenowe ogniwo cechu.
- Dla członków cechu wykonujących jednakowe lub pokrewne rzemiosła zarząd Cechu może utworzyć sekcje zawodowe.
- W cechach mogą działać sekcje zawodowe i terenowe. Delegatów na walne zgromadzenie wybierają sekcje zgodnie z treścią § 23 statutu.
- Powoływanie sekcji należy do właściwości zarządu.
- Pierwsze zebranie sekcji zwołuje zarząd cechu. Zebranie wybiera przewodniczącego sekcji i jego zastępcę. Zakres zadań przewodniczącego sekcji określa zarząd cechu.
- Przewodniczący sekcji może uczestniczyć w posiedzeniach zarządu cechu z głosem doradczym.
- Do zadań sekcji należy:
1) oddziaływanie na rzemieślników w kierunku zapewnienia prawidłowego wykonywania zadań społeczno-gospodarczych rzemiosła,
2) prowadzenie działalności mającej na celu podnoszenie kwalifikacji, jakości pracy i etyki zawodowej rzemieślników skupionych w sekcji,
3) wnioskowanie w sprawach rozwoju rzemiosła danego regionu lub zawodów,
4) otaczanie opieką uczniów pobierających naukę zawodu oraz udzielanie pomocy rzemieślnikom prowadzącym nowe zakłady rzemieślnicze,
5) utrzymywanie kontaktów z lokalnymi organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami działającymi zwłaszcza w zakresie radiestezji i bioenergoterapii w celu popularyzacji możliwości profesjonalnego rozwoju amatorsko kształtowanych umiejętności oraz popularyzacja i budowanie społecznego zaufania do reprezentowanych zawodów. - Ewentualne wydatki sekcji pokrywane są w ramach planu finansowego i uchwał zarządu cechu.
- Sekcje, zgodnie ze statutem, współtworzą program i politykę cechu, a następnie realizują je w lokalnym wymiarze terytorialnym lub grupy zawodowej. Szczegółowe zasady ich pracy określają zatwierdzone przez zarząd Cechu regulaminy.
- Zasady wyborcze opierają się na niniejszym statucie. Opracowane przez zarząd sekcji projekty wymagają zatwierdzenia przez zarząd cechu po zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
VI. KOMISJE ZARZĄDU CECHU
§ 48.
- Dla wykonania zadań cechu, zwłaszcza w zakresie szerzenia zasad etyki zawodowej, kwalifikacji i rzetelnego wykonywania rzemiosła oraz właściwego rozpatrywania skarg na działalność zrzeszonych członków, zarząd cechu może powołać stosowne komisje.
- Komisje .mają charakter doradczy i opiniodawczy, a wnioski ze swych czynności przedstawiają zarządowi.
- Kadencja komisji jest równa kadencji zarządu.
§ 49
- W skład Komisji powoływani są członkowie odznaczający się wysokim poziomem etyki i kwalifikacji zawodowych.
- Komisje mogą korzystać, za zgodą zarządu, z opinii rzeczoznawców.
§ 50.
Tryb pracy i szczegółowe zadania komisji określa zarząd cechu.
VII. ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ CECHU
§ 51.
- Środki finansowe cechu stanowią składki członkowskie, opłaty za świadczenia cechu, dobrowolne świadczenia rzemieślników oraz inne wpływy.
- Gospodarka finansowa cechu prowadzona jest w oparciu o plany finansowe uchwalone przez walne zgromadzenie cechu.
- Zasadą gospodarki finansowej jest samowystarczalność cechu.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej cechu oraz zasady wynagradzania zatrudnionych w cechu pracowników uchwala walne zgromadzenie.
§ 52.
Cech uczestniczy w kosztach działalności samorządowo-organizacyjnej izby rzemieślniczej, w której jest zrzeszony oraz w finansowaniu funduszów scentralizowanych przeznaczonych na cele rozwoju rzemiosła, potrzeby oświatowe, społeczno-wychowawcze i socjalne ogółu rzemiosła na zasadach określonych przez Związek Rzemiosła Polskiego.
VIII. BIURO CECHU
§ 53.
Zarząd Cechu może powołać Biuro Cechu.
- Kierownik biura cechu kieruje pracą biura, przygotowuje materiały na posiedzenia organów cechu oraz czuwa nad wykonaniem uchwał organów cechu,
- Kierownik biura jest odpowiedzialny za przestrzeganie w działalności cechu obowiązujących przepisów i prowadzi rachunkowość Cechu w wymaganym przepisami zakresie. Gromadzi dokumenty i archiwizuje je.
- W przypadku gdy wykonanie uchwał lub decyzji organów cechu mogłoby spowodować naruszenie prawa, kierownik biura cechu powinien wystąpić do organu, który uchwałę lub decyzję podjął o jej zmianę lub uchylenie.
- Kierownik biura bierze udział w obradach walnego zgromadzenia oraz w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
- Kierownik biura odpowiada za pracę biura przed zarządem cechu.
§ 54.
- Kierownikiem biura cechu może zostać osoba, posiadająca co najmniej średnie wykształcenie oraz 3-letnią praktykę w organizacjach rzemiosła.
- W uzasadnionych przypadkach zarząd cechu może zwolnić kandydata na kierownika biura cechu od warunku posiadania 3-letniej praktyki w organizacjach rzemiosła.
§ 55.
Kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu kodeksu pracy jest kierownik biura cechu.
IX. REPREZENTACJA CECHU
§ 56.
Cech reprezentowany jest na zewnątrz przez starszego lub z jego upoważnienia przez podstarszego cechu oraz kierownika biura cechu w zakresie udzielonego mu pełnomocnictwa.
§ 57.
- Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych składają starszy i podstarszy lub starszy, albo podstarszy cechu łącznie ze skarbnikiem, czy kierownikiem biura cechu w zakresie jego pełnomocnictwa.
- Zarząd cechu może udzielić kierownikowi biura cechu pełnomocnictwa do dokonywania określonych czynności prawnych, związanych z kierowaniem bieżącą działalnością cechu lub jego zakładem, a także pełnomocnictwa do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych.
X. POSTĘPOWANIE ODWOŁAWCZE
§ 58.
- Od decyzji zarządu wydanych w sprawach wynikających ze stosunku członkostwa, zainteresowany może wnieść odwołanie do walnego zgromadzenia.
- Termin wniesienia odwołania wynosi 14 dni, licząc od daty doręczenia zainteresowanemu decyzji wraz z uzasadnieniem oraz pouczeniem o trybie i terminie odwołania. Decyduje data stempla pocztowego.
- Walne zgromadzenie rozpatruje odwołanie na najbliższym zgromadzeniu, lecz nie później niż w ciągu roku od daty otrzymania ich przez cech.
- Cech obowiązany jest doręczyć odwołującemu odpis uchwały organu odwoławczego wraz z jej uzasadnieniem, w terminie 14 dni od daty podjęcia uchwały.
XI. LIKWIDACJA CECHU
§ 59.
- Cech przechodzi w stan likwidacji na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, powziętej większością 3/4 głosów.
- Cech przechodzi także w stan likwidacji jeśli zamarła działalność organów cechu , poziom opłacania składek członkowskich nie przekracza 25%, brak jest możliwości dalszego finansowania działalności i partycypacji w kosztach samorządowych rzemiosła lub brak jest chętnych do sprawowania funkcji w statutowych organach cechu.
- Jeśli walne zgromadzenie członków nie było w stanie dokonać wyboru komisji likwidacyjnej wówczas „z urzędu” w skład ww komisji wchodzą: starszy/ podstarszy cechu, skarbnik, sekretarz oraz przewodniczący/ zastępcy komisji rewizyjnej i sądu cechowego.
- O przejściu cechu w stan likwidacji komisja likwidacyjna powiadamia na piśmie izbę rzemieślniczą , sąd rejestrowy, urząd skarbowy itp.
* * *
Niniejszy Statut Warmińsko-Mazurskiego Cechu Naturoterapeutów uchwalono podczas Zebrania Założycielskiego Cechu w Warmińsko-Mazurskiej Izbie Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Olsztynie w dniu 20 lutego 2010 r.
WARMIŃSKO-MAZURSKI CECH NATUROTERAPEUTÓW działający zgodnie z wyżej przedstawionym STATUTEM został zarejestrowany w Rejestrze Stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000354339 w dniu 21 kwietnia 2010 r.